Pionier Research & Classroom
O projekcie
Projekt PIONIER Research & Classroom ma na celu podnoszenie kompetencji kluczowych, szczególnie tych cyfrowych, których brak lub niski poziom stanowi realną przeszkodę w codziennym życiu oraz funkcjonowaniu na rynku pracy XXI wieku.
Dzięki podejmowanym działaniom szkoły zyskają dostęp do wyspecjalizowanych usług edukacyjnych w formie spójnej platformy – hubu edukacyjnego.
Rozwój umiejętności cyfrowych
Zadaniem projektu PIONIER Research & Classroom jest podniesienie kompetencji nauczycieli dot. metodyki pracy z usługami cyfrowymi. Odnosi się to w szczególności do korzystania z cyfrowych narzędzi aktywizujących uczniów oraz wspierających twórcze rozwiązywanie problemów. Założenia te są realizowane poprzez dostarczanie: wysokiej jakości narzędzi cyfrowych, szkoleń, obudowy metodycznej (certyfikowanych interdyscyplinarnych scenariuszy edukacyjnych).
Rynek pracy
Podejmowane działania są w dużej mierze odpowiedzią na wymagania rynku pracy. W XXI wieku pracodawcy dostrzegają bowiem potrzebę zatrudniania ludzi o wysokich kompetencjach: proinnowacyjnych, swobodnie poruszających się po narzędziach cyfrowych, posiadających umiejętności pracy w zespołach (również tych międzynarodowych).
Zakres pilotażu
Pilotaż programu Pionier Research & Classroom – hub cyfrowych usług dla edukacji obejmuje:
- zapewnienie wybranym placówkom edukacyjnym dostępu do cyfrowych usług edukacyjnych on-line w ramach Krajowej Sieci Naukowej Pionier,
- zapewnienie dostępu do zasobów edukacyjnych Federacji Bibliotek Cyfrowych (FBC), Słownika Podstawy Programowej i telewizji naukowej Pionier TV,
- dostarczenie nauczycielom obudowy metodycznej w postaci dostępu do certyfikowanych scenariuszy edukacyjnych,
- warsztaty dla wybranych nauczycieli z zakresu wykorzystania i metodyki pracy z usługami online oraz szkolenia e-learningowe,
- wsparcie nauczycieli on-line.
Pilotaż zapewnia nauczycielom i uczniom usługi online w obszarach:
- Udostępniaj i współdziel (uczeń współpracuje i dzieli się swoimi osiągnięciami),
- Współpracuj i komunikuj się (uczeń komunikuje się drogą elektroniczną, udostępnia ekran, rozdziela zadania, weryfikuje stopień ich realizacji),
- Twórz i działaj (uczeń tworzy treści, materiały edukacyjne, wizualizuje koncepty),
- Poznawaj i szukaj (uczeń poszukuje informacji w sprawdzonych źródłach).
Dostarczane narzędzia
Wśród narzędzi znajdziesz aplikacje do:
- zarządzania projektami,
- realizacji zajęć w modelu odwróconej klasy,
- grywalizowania lekcji, testowania i ankietowania,
- przechowywania danych w chmurze,
- komunikowania się on-line w trybie synchronicznym i asynchronicznym,
- tworzenia interaktywnych notatek, programowania w trybie tekstowym on-line,
- zbierania i przetwarzania danych z wybranych narzędzi laboratoryjnych.
Program szkoleniowy
Step Into the Future
Z myślą o nauczycielach biorących udział w pilotażu opracowaliśmy program podnoszenia kompetencji cyfrowych Step Into the Future. Jego częścią są warsztaty metodyczne (dla wybranych nauczycieli) w szczególności z zakresu wykorzystania usług ICT na lekcjach przedmiotowych, szkolenia online, tematyczne webinaria dla edukatorów i kadry zarządzającej.
Program Step Into the Future to okazja do wymiany doświadczeń, materiałów dydaktycznych i inspiracji. Stworzenie sieci szkół współpracujących pozwoli na jeszcze lepsze przygotowanie się do pracy z ICT oraz usługami edukacyjnymi i testowanie wypracowanych rozwiązań.
Pionierzy 2030
Aktywni uczestnicy programu otrzymują dostęp do pakietu materiałów dydaktycznych w formie scenariuszy edukacyjnych z komentarzami ich autorów. Innowacje edukacyjne czas zacząć!
Więcej informacji
CZAS
Start: październik 2019
Finisz: październik 2020
Ogranizator
Konsorcjum PIONIER, koordynatorem jest Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (PCSS) afiliowane przy Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN będące operatorem krajowej sieci PIONIER – Polski Internet Optyczny.
WIĘCEJ INFORMACJI
Martyna Dominiak-Świgoń mdominiak@man.poznan.pl