O Laboratorium
Nowatorska przestrzeń
Laboratorium Innowacyjnej Edukacji to nowatorska przestrzeń edukacyjna istniejąca od 2016 roku. To pierwsze w Polsce Edukacyjne Centrum Badawczo-Rozwojowe powstało z inicjatywy Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego afiliowanego przy Instytucie Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk. Jako przestrzeń badań w zakresie edukacji zajmuje się w szczególności: procesami uczenia się, e-umiejętnościami, pracą grupową, interakcją użytkowników z usługami sieciowymi oraz aplikacjami nowej generacji.
Wyzwania Laboratorium
Największe wyzwanie polega na zintegrowaniu różnych technologii i metod edukacji, aby móc tworzyć efektywne scenariusze lekcji. Mają one angażować uczniów i rozszerzać proces edukacji o elementy wcześniej niedostępne.
Z tego względu nasza przestrzeń funkcjonuje na zasadzie „żywego laboratorium” (ang. living lab). Jego prawidłowy rozwój zależy od aktywnego udziału w preinkubatorze edukacyjnych usług, produktów i przedsięwzięć w metodologii „proof-of-concept” przy jednoczesnym stosowaniu zaawansowanych metod badań poziomu zadowolenia użytkowników (szczególnie uczniów i nauczycieli).
Z ludźmi i dla ludzi
Laboratorium Innowacyjnej Edukacji jest otwarte na ludzi i idee. To tutaj skupiają się pełni pasji nauczyciele, edukatorzy, artyści, naukowcy. Realizują wyjątkowe projekty, dzielą się wiedzą i doświadczeniami.
To także miejsce, gdzie odbywają się lokalne i europejskie wydarzenia popularyzujące naukę, np.: Godzina Kodowania, Tydzień Robotyki, Noc Naukowców, Tydzień Nauki i Sztuki oraz konferencje metodyczne.
Innowacje technologiczne i edukacyjne
W Laboratorium Innowacyjnej Edukacji są prowadzone innowacyjne projekty edukacyjne (w tym badawczo-rozwojowe w skali kraju i świata). Dzieci i młodzież biorą udział w interdyscyplinarnych przygodach edukacyjnych wymagających eksperymentowania, poszukiwania i odkrywania. Wykorzystują przy tym najnowocześniejsze technologie, m.in.:
- zaawansowane systemy projekcji,
- Internet Rzeczy,
- rozszerzoną rzeczywistość,
- wirtualną rzeczywistość,
- gry edukacyjne,
- programowalne roboty.